ALTI SİGMA - İYİLEŞTİRME YÖNETİMİ
6 Sigma nedir?

6 Sigma’ da her proje, problemi çözmek için oluşturulan bir ekip tarafından yönetilir. Ekiplere, proje yürütme ve problem çözme teknikleri ile donatılmış yeşil kuşak ya da kara kuşaklar liderlik eder.
Neden 6 Sigma
• Kuruluşun mevcut olan potansiyelini gerçekleştirmek için,
• İyileştirme fırsatlarını fark etmek için,
• Verimsizlikten ve kalitesizlikten kaynaklanan her türlü geri döndürülebilir kayıpları azaltmak için,
• Müşteri beklentilerinin ötesine geçmek için,
• Bilimsel araçları öğrenerek, iyileştirmeleri sistematik hale getirmek ve süreçleri daha etkin yönetmek için,
• Verileri bilimsel metotlarla analiz ederek bilgiye dönüştürmek ve bu bilgiyi kullanarak doğru kararlar vermek için,
• Çalışanları yetkinleştirerek motive etmek için,
• Çalışanları problem çözme teknikleri ve yaklaşımları ile donatarak problem savaşçıları haline getirmek için,
• Rekabet gücünü artırmak için.
• İyileştirme fırsatlarını fark etmek için,
• Verimsizlikten ve kalitesizlikten kaynaklanan her türlü geri döndürülebilir kayıpları azaltmak için,
• Müşteri beklentilerinin ötesine geçmek için,
• Bilimsel araçları öğrenerek, iyileştirmeleri sistematik hale getirmek ve süreçleri daha etkin yönetmek için,
• Verileri bilimsel metotlarla analiz ederek bilgiye dönüştürmek ve bu bilgiyi kullanarak doğru kararlar vermek için,
• Çalışanları yetkinleştirerek motive etmek için,
• Çalışanları problem çözme teknikleri ve yaklaşımları ile donatarak problem savaşçıları haline getirmek için,
• Rekabet gücünü artırmak için.
Çalışanlar Altı Sigma’ nın neresinde?
6 Sigma uygulamaları hem kuruluşlara hem de çalışanlara değer katar. 6 Sigma uygulayan kuruluşların çalışanları:
• Problemleri sahiplenmeyi bilir ve onları çözme sorumluluğunu kabul ederek iyileştirme fırsatlarına aktif bir şekilde katılır.
• Ekip olmayı ve problemlere ekip olarak yaklaşmayı öğrenir.
• Bilgi ve deneyimlerini iş arkadaşlarıyla özgürce paylaşmanın önemini bilir.
• Kuruluş hedeflerini ileri götürmede yenilikçi ve yaratıcı olur.
• Bilgi ve deneyimlerini arttırarak yetkinleşir.
• İşlerinden tatmin duyar ve kuruluşa ait olmaktan dolayı hevesli ve gururlu olur.
• Problemleri sahiplenmeyi bilir ve onları çözme sorumluluğunu kabul ederek iyileştirme fırsatlarına aktif bir şekilde katılır.
• Ekip olmayı ve problemlere ekip olarak yaklaşmayı öğrenir.
• Bilgi ve deneyimlerini iş arkadaşlarıyla özgürce paylaşmanın önemini bilir.
• Kuruluş hedeflerini ileri götürmede yenilikçi ve yaratıcı olur.
• Bilgi ve deneyimlerini arttırarak yetkinleşir.
• İşlerinden tatmin duyar ve kuruluşa ait olmaktan dolayı hevesli ve gururlu olur.
6 Sigma, diğer yönetim sistemlerinin neresinde?
Rekabetçi maliyet ve müşteri beklentilerinin karşılanması her kuruluşun stratejisidir. Bugün dünyada yaygın olarak kullanılan bütün yönetim sistemlerinin temel çıkış noktası da budur. 6 Sigma bu temel yaklaşım bakımından bütün yönetim sistemleri ile uyum içerisindedir.
İyi işleyen bir ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi 6 Sigma’ nın aradığı bir altyapıdır. ISO 9001:2008’ in temelini oluşturan Kalite Yönetim Prensipleri’ nin tamamı 6 Sigma için de aynen geçerlidir.
6 Sigma EFQM Mükemmellik Modeli’ ne (Toplam Kalite Yönetimi’ ne) alternatif bir uygulama değildir. EFQM Mükemmellik Modeli’ ne ve/veya ulusal / uluslararası kalite ödülüne giden yolda etkili ve bütünleyen bir araçtır.
İyi işleyen bir ISO 9001:2008 Kalite Yönetim Sistemi 6 Sigma’ nın aradığı bir altyapıdır. ISO 9001:2008’ in temelini oluşturan Kalite Yönetim Prensipleri’ nin tamamı 6 Sigma için de aynen geçerlidir.
6 Sigma EFQM Mükemmellik Modeli’ ne (Toplam Kalite Yönetimi’ ne) alternatif bir uygulama değildir. EFQM Mükemmellik Modeli’ ne ve/veya ulusal / uluslararası kalite ödülüne giden yolda etkili ve bütünleyen bir araçtır.
Altı Sigma hangi kuruluşlarda etkili sonuçlar verir?
6 Sigma’ nın etkin uygulanabilmesi için kuruluşların 3 temel noktadaki gereksinimleri karşılamış olmaları gerekir.
Sistematik alt yapı; İyi bir kalite yönetim sisteminin uygulandığı ve verilerin düzenli toplandığı bir alt yapı, 6 Sigma uygulamalarının en fazla ihtiyaç duyduğu noktadır.
Tepe yöneticilerin hedefleri ve hayalleri; İş dünyasında lider olmak, öncü olmak, iddialı olmak gibi hedefleri / hayalleri olan ve bilimsel yaklaşımlara inanan yöneticiler ile daha iyi sonuçlara ulaşılır.
Çalışan profili; Bir kültürel değişim süreci olan 6 sigma uygulamaları, yetkin ve öğrenmeye hevesli çalışanlara ihtiyaç duyar. Kavramsal, bütünsel ve analitik düşünme yapısına sahip çalışanlarla 6 Sigma çalışmaları etkili sonuçlar verir.
Sistematik alt yapı; İyi bir kalite yönetim sisteminin uygulandığı ve verilerin düzenli toplandığı bir alt yapı, 6 Sigma uygulamalarının en fazla ihtiyaç duyduğu noktadır.
Tepe yöneticilerin hedefleri ve hayalleri; İş dünyasında lider olmak, öncü olmak, iddialı olmak gibi hedefleri / hayalleri olan ve bilimsel yaklaşımlara inanan yöneticiler ile daha iyi sonuçlara ulaşılır.
Çalışan profili; Bir kültürel değişim süreci olan 6 sigma uygulamaları, yetkin ve öğrenmeye hevesli çalışanlara ihtiyaç duyar. Kavramsal, bütünsel ve analitik düşünme yapısına sahip çalışanlarla 6 Sigma çalışmaları etkili sonuçlar verir.

YALIN ALTI SİGMA - İYİLEŞTİRME YÖNETİMİ
Yalın Altı Sigma Nedir?
Yalın Altı sigma, verimlilik yönetiminde kullanılan en etkili iki yaklaşımın sentezidir. Yalın Yönetimin değere ve israfa odaklanan yalın yaklaşımı ile Altı Sigmanın güçlü iyileştirme araçlarının birlikte kullanılmasıdır. Yalın Yönetim prensiplerinin beşinci adımı olan “mükemmellik arayışı” Altı Sigma araçları ile en iyi şekilde sağlanabilir.
Altı Sigma, mevcut ve elde edilebilir her türlü veriyi bilimsel yaklaşımlar kullanarak iyileştirmeleri sistematik hale getirmeyi hedefleyen proje odaklı bir ekip çalışmasıdır.
Projeler kuruluşun stratejilerine, maliyetlere ve müşteri beklentilerine odaklanır. Müşteri beklentileri sağlanarak maliyetleri azaltmayı hedefleyen kuruluşları Yalın Yönetimin mükemmellik arayışına götüren bir yönetim biçimidir.
6 Sigma’ da her proje, problemi çözmek için oluşturulan bir ekip tarafından yönetilir. Ekiplere, proje yürütme ve problem çözme teknikleri ile donatılmış Yeşil Kuşak ya da Kara Kuşaklar liderlik eder.
İşte bu noktada Yalın Altı Sigma nedir diye sorulduğunda;
• Firmanın amaç ve değerleriyle başlayan,
• Yalın düşünceyi destekleyen,
• Yalın yönetim anlayışı ile bütünleşen,
• Değeri müşteri gözüyle tanımlayan,
• İsraflara odaklanan,
• Bilimden destek alan,
• Veriyi bilgiye dönüştüren,
• Değişkenliği azaltmayı hedefleyen,
• Çalışanların katılımını gerektiren,
• Ekip ruhunu aşılayan,
• Çalışanlara da değer katan,
• Sürekli iyileştirmeyi sistematik hale getiren,
• Kalite, maliyet ve hıza aynı anda odaklı olan,
• Koşulsuz müşteri memnuniyetini hedefleyen,
• Sadece bir performans ölçüm metriği değil, aynı zamanda bir yönetim modeli olan,
• Sonuçları kalıcı olan,
• geçici bir heves olmayan,
• …
Stratejik bir araç… bir felsefe… bir verimlilik yönetimi… diyebiliriz.
Altı Sigma, mevcut ve elde edilebilir her türlü veriyi bilimsel yaklaşımlar kullanarak iyileştirmeleri sistematik hale getirmeyi hedefleyen proje odaklı bir ekip çalışmasıdır.
Projeler kuruluşun stratejilerine, maliyetlere ve müşteri beklentilerine odaklanır. Müşteri beklentileri sağlanarak maliyetleri azaltmayı hedefleyen kuruluşları Yalın Yönetimin mükemmellik arayışına götüren bir yönetim biçimidir.
6 Sigma’ da her proje, problemi çözmek için oluşturulan bir ekip tarafından yönetilir. Ekiplere, proje yürütme ve problem çözme teknikleri ile donatılmış Yeşil Kuşak ya da Kara Kuşaklar liderlik eder.
İşte bu noktada Yalın Altı Sigma nedir diye sorulduğunda;
• Firmanın amaç ve değerleriyle başlayan,
• Yalın düşünceyi destekleyen,
• Yalın yönetim anlayışı ile bütünleşen,
• Değeri müşteri gözüyle tanımlayan,
• İsraflara odaklanan,
• Bilimden destek alan,
• Veriyi bilgiye dönüştüren,
• Değişkenliği azaltmayı hedefleyen,
• Çalışanların katılımını gerektiren,
• Ekip ruhunu aşılayan,
• Çalışanlara da değer katan,
• Sürekli iyileştirmeyi sistematik hale getiren,
• Kalite, maliyet ve hıza aynı anda odaklı olan,
• Koşulsuz müşteri memnuniyetini hedefleyen,
• Sadece bir performans ölçüm metriği değil, aynı zamanda bir yönetim modeli olan,
• Sonuçları kalıcı olan,
• geçici bir heves olmayan,
• …
Stratejik bir araç… bir felsefe… bir verimlilik yönetimi… diyebiliriz.
Yalın Altı Sigmanın Fazları (DMAIK)
Tanımlama Fazı
• Yalın 6 sigma'ya genel bakış (yol haritası)
• Roller, DMAIK yaklaşımı
• Hedef- verim
• Firma stratejileri ve hedefler
• KBF ağacı, Müşteri beklentileri
• Proje seçimi ve tanımlama
• Problem tanımı ve Proses haritası
• Değer akışı haritalama ( VSM )
• Beyin fırtınası, Balık kılçığı diyagramı
• Hata türü ve etkileri analizi (FMEA)
• 5 why, Gemba, 6N1K
• 5S, Görsel işyeri
• Veri altyapısı
Ölçme Fazı
• Veri tipleri, Veri toplama
• Veri ve performans ölçümü
• Örnekleme, kitle, örnek
• Örnek büyüklüğü ve güç
• Hata terminolojisi
• Dağılma ve DPMO
• Normal dağılım ve hesaplamaları
• Sigma seviyesi/UD sigma/KD sigma
• MSA
• Proses yeterliliği, yeteneği ve performansı
Analiz Fazı
• Temel analiz araçları, 6 sigma odağı
• Veri analizi yol haritası
• Grafikler
• Güven aralıkları (Ortalama, Standart sapma, Z, Oran)
• Blok analiz, Hipotez testler
• Tukey testi ,Oran testleri
• Korelasyon, Regrasyon
• Binary lojistik regrasyon
• ANOVA, Ki kare
İyileştirme Fazı
• SMED, 5S, Görsel işyeri
• Değer akışı haritalama ( VSM )
• DOE, Girdi seviyeleri ve girdiler
• Filtreleme, Benzerlik
• Çözünürlük, Bloklama
• Deney risklerin tanımlanması
• Deney tasarımı
• Yaygın kullanılan tasarımlar
• 2 Faktöriyel, Kesirli faktöriyel
• EVOP, Karışım deneyleri
• Cevap yüzey tasarımı (RSD)
• PLEX
• Verilerin toplanması ve analizi
• Doğrulama denemeleri
Kontrol Fazı
• Hata önleme (POKA YOKE)
• İPK (X-R, X-S, I-MR, P, NP, C, U, CUSUM, EWMA)
• Kontrol planı
• Hata türü ve etkileri analizi (FMEA)
• Projelerin kontrol fazı sonrası takibi ve devir
• Yalın 6 sigma'ya genel bakış (yol haritası)
• Roller, DMAIK yaklaşımı
• Hedef- verim
• Firma stratejileri ve hedefler
• KBF ağacı, Müşteri beklentileri
• Proje seçimi ve tanımlama
• Problem tanımı ve Proses haritası
• Değer akışı haritalama ( VSM )
• Beyin fırtınası, Balık kılçığı diyagramı
• Hata türü ve etkileri analizi (FMEA)
• 5 why, Gemba, 6N1K
• 5S, Görsel işyeri
• Veri altyapısı
Ölçme Fazı

• Veri tipleri, Veri toplama
• Veri ve performans ölçümü
• Örnekleme, kitle, örnek
• Örnek büyüklüğü ve güç
• Hata terminolojisi
• Dağılma ve DPMO
• Normal dağılım ve hesaplamaları
• Sigma seviyesi/UD sigma/KD sigma
• MSA
• Proses yeterliliği, yeteneği ve performansı
Analiz Fazı

• Temel analiz araçları, 6 sigma odağı
• Veri analizi yol haritası
• Grafikler
• Güven aralıkları (Ortalama, Standart sapma, Z, Oran)
• Blok analiz, Hipotez testler
• Tukey testi ,Oran testleri
• Korelasyon, Regrasyon
• Binary lojistik regrasyon
• ANOVA, Ki kare
İyileştirme Fazı

• SMED, 5S, Görsel işyeri
• Değer akışı haritalama ( VSM )
• DOE, Girdi seviyeleri ve girdiler
• Filtreleme, Benzerlik
• Çözünürlük, Bloklama
• Deney risklerin tanımlanması
• Deney tasarımı
• Yaygın kullanılan tasarımlar
• 2 Faktöriyel, Kesirli faktöriyel
• EVOP, Karışım deneyleri
• Cevap yüzey tasarımı (RSD)
• PLEX
• Verilerin toplanması ve analizi
• Doğrulama denemeleri
Kontrol Fazı
• Hata önleme (POKA YOKE)
• İPK (X-R, X-S, I-MR, P, NP, C, U, CUSUM, EWMA)
• Kontrol planı
• Hata türü ve etkileri analizi (FMEA)
• Projelerin kontrol fazı sonrası takibi ve devir
Altı Sigma’da İnsan Kaynakları ve Roller
Üst Yönetim
• Vizyon sahibi,
• Değişimi isteyen,
• Maddi ve manevi destek olan.
Şampiyon
• Altı sigma lideri ve organizatörü,
• İletişim sağlayan,
• Çalışanların katılımını sağlayan, motive eden,
• Projeleri seçen ve değerlendiren,
• Problemleri çözen ve engelleri gideren,
• Projelerin yayılımını sağlayan,
• Firma içinde Altı sigma vizyonunu oluşturan,
• Proje sahiplerinin projeye desteğini sağlayan,
• Altı sigmanın yayılımını sağlayan.
Proje Sahibi
• Uzmanlığı konusunda projelere teknik destek olan,
• Değişimi sağlayan,
• Proje seçen ve değerlendiren,
• İyileştirmelerin sürekliliğini sağlayan,
• Proje ekibini motive eden,
• Proje ekibine rehberlik eden ve yönlendiren,
• Projenin başarısından sorumlu olan,
• Altı sigmanın yayılımını sağlayan.
Uzman Kara Kuşak
• Değişimi sağlayan,
• Altı sigmayı uygulayan (proje lideri),
• Projeleri seçen ve değerlendiren,
• Eğitmen (Altı sigma araçlarını öğreten),
• Kara Kuşaklara rehberlik eden,
• Şampiyona destek olan,
• Firma profilini analiz ederek projeler üreten,
• Yönetime danışmanlık eden.
Kara Kuşak
• Değişimi sağlayan,
• Altı sigmayı uygulayan (proje lideri),
• Proje seçen,
• Eğitmen (Altı sigma araçlarını öğreten),
• Yeşil Kuşaklara rehberlik eden,
• Şampiyona destek olan.
Yeşil Kuşak
• Değişimi sağlayan,
• Altı sigmayı uygulayan (proje lideri),
• Proje öneren.
Ekip Üyeleri
• Uzmanlığı konusunda projelere destek olan,
• İyileştirmelerin sürekliliğini sağlayan,
• Proje öneren.

• Vizyon sahibi,
• Değişimi isteyen,
• Maddi ve manevi destek olan.
Şampiyon
• Altı sigma lideri ve organizatörü,
• İletişim sağlayan,
• Çalışanların katılımını sağlayan, motive eden,
• Projeleri seçen ve değerlendiren,
• Problemleri çözen ve engelleri gideren,
• Projelerin yayılımını sağlayan,
• Firma içinde Altı sigma vizyonunu oluşturan,
• Proje sahiplerinin projeye desteğini sağlayan,
• Altı sigmanın yayılımını sağlayan.
Proje Sahibi

• Uzmanlığı konusunda projelere teknik destek olan,
• Değişimi sağlayan,
• Proje seçen ve değerlendiren,
• İyileştirmelerin sürekliliğini sağlayan,
• Proje ekibini motive eden,
• Proje ekibine rehberlik eden ve yönlendiren,
• Projenin başarısından sorumlu olan,
• Altı sigmanın yayılımını sağlayan.
Uzman Kara Kuşak

• Değişimi sağlayan,
• Altı sigmayı uygulayan (proje lideri),
• Projeleri seçen ve değerlendiren,
• Eğitmen (Altı sigma araçlarını öğreten),
• Kara Kuşaklara rehberlik eden,
• Şampiyona destek olan,
• Firma profilini analiz ederek projeler üreten,
• Yönetime danışmanlık eden.
Kara Kuşak
• Değişimi sağlayan,
• Altı sigmayı uygulayan (proje lideri),
• Proje seçen,
• Eğitmen (Altı sigma araçlarını öğreten),
• Yeşil Kuşaklara rehberlik eden,
• Şampiyona destek olan.
Yeşil Kuşak

• Değişimi sağlayan,
• Altı sigmayı uygulayan (proje lideri),
• Proje öneren.
Ekip Üyeleri
• Uzmanlığı konusunda projelere destek olan,
• İyileştirmelerin sürekliliğini sağlayan,
• Proje öneren.
Yorumlar
Yorum Gönder